’Aspects’ groots, subliem, monumentaal

maandag 15 oktober 2012

RECENSIE ‘ASPECTS OF LOVE’ ***** - Dagblad van het Noorden - 9 oktober 2012

Gebeurtenis Musical Aspects of Love Naar boek David Garnett
Van Andrew Lloyd Webber, Black en Hart  - Vertaling Koen van Dijk
Regie Paul Eenens
Staging Stanley Burleson
Decor  Jos Groenier
Kostuums Cocky van Huijkelom
Muzikale leiding Jan Rypens
Productie Van den Ende/Dijkhuizen
Met Lone van Roosendaal, Ernst Daniël Smid, René van Kooten, Maaike Widdershoven, Michelle van de Ven, Armand Pol, Mieke Dijkstra, vele anderen en orkest
Gezien 7/10 Amsterdam, DeLaMar (nationale première)
Nog te zien 16 en 17/10 Assen; 20 en 21/11 Drachten; 5 tot en met 10/3 Groningen (MartiniPlaza)

Door Jacques J. d’Ancona

Alles wat hij aanraakte werd goud, zeggen ze.
Is er één musical van Andrew LloydWebber die het niet goed heeft gedaan? Welzeker.
Love never dies (een vervolg op The Phantom of the Opera dat al ruim 25 jaar loopt) was snel weg.
Maar Evita, Jesus Christ Super Star en Sunset Boulevard zijn succesproducties die nog steeds overal in de wereldworden gespeeld. Aspects of Love is méér. Een meesterwerk, dat eindelijk in Nederland wordt gemaakt.
Gespeeld, gezongen, vertaald en theatraal verbeeld zoals het past bij een meesterwerk.
Subliem. Een monument.

Aspects kent de vorm van een doorgecomponeerde opera. Sommigen noemen dit niet zo toegankelijk.
Nou ja, het is even wennen, als je gehecht bent aan het denderende, spectaculaire showformaat
van lekkere deuntjes en gelikte choreografieën. Die vind je in deze productie niet terug.
Maar de muziek is weergaloos mooi als ondersteuning van de vertelling over mensen die zich gulzig laven aan de liefde. Het is de vraag of ze werkelijk op zoek zijn naar iemand, of dat ze bezeten zijn door de angstomalléén
te blijven. Dat alles cirkelt rond de regels van het spel: of misschien iemand van dit onstuimige, kunstminnende gezelschap een keer voorgoed zal blijven… Maar als de autoriteit van een van hen wegvalt – de schilder en dichter George – staat de handeling stil. Dan is de tijd rijp voor bezinning. Het moment om een klemmende keuze te maken en het begrip liefde in volle omvang aan te pakken. ‘Laat mij de láátste zijn die jou vergeet…’. De magie van een vervreemdende werkelijkheid grijpt je bij de strot in Aspects of Love. In het decor hangen schilderijen van grote meesters als gedurfde, knappe setting voor Venetië, Parijs, enz. In de finale kijk je naar holle lijsten. Met andere woorden: niets is meer vanzelfsprekend. Dat is typerend voor de verfijning in een grootse voorstelling.
Die komt in ijle vertragingen op gang en glijdt dan onder regisseur Paul Eenens van scène naar scène zonder effectbejag naar een onthutsende climax.

Het slotapplaus was bij de première diep en aanhoudend. Vocaal en qua interpretatie zijn de prestaties uitzonderlijk
sterk. Aan de basis werken orkest en ensemblemet toewijding en de solisten imponeren. Ernst Daniël Smid speelt de rol van zijn leven als de ontroerend krachtige levensgenieter George, Lone van Roosendaal is schitterend als Rose en René van Kooten ongenaakbaar goed als de militair die binnendringt in hun wereld. In kleinere hoofdrollen is Maaike Widdershoven in nuances excellent en de jeugdige Michelle van de Venméér meer dan verrassend.