Hans Klok adembenemend sterk

dinsdag 2 augustus 2011

Dagblad van het Noorden, dinsdag 2 augustus
Door Jacques J. d’Ancona


Gebeurtenis: Hans Klok in ’Circus Hurricane’, nieuwe show ’High’
Regie/choreografie: Gail Davies
Vormgeving: Jan Aarntzen
Met: Diva’s of Magic en dansers Acts Vik & Fabrini, Leosvel & Diamani, Valery Sychev en Malvina Abakarova, Miao Changwei & Jiajia Liu, mr. Alessio en papegaaien
Productie :Stardus Circus International, Henk van der Meijden en Monica Strotmann
Gezien: 31 juli Amsterdam, Kon. Theater Carré. Publiek: vol (1500)
Nog te zien: Groningen, Martiniplaza 9, 10 en 11/9; Hoogeveen, 27/9
 

Het is niet uitgesloten dat er streken bestaan – ergens op de wereld tussen China, Dubai, Hoogeveen en Las Vegas – waar men de Nederlandse illusionist Hans Klok nog niet kent. Misschien is het goed dat de mensen in die gebieden kennis nemen van het feit dat hij een fonkelende, ijzingwekkend spannende en adembenemend sterke wereldshow maakt. Met Circus Hurricane brengt hij onder de kreet High! een programma van magie waarin hij letterlijk en meer dan ooit alle kanten uitvliegt. Dit neem je als vanzelfsprekend aan, omdat je ervan uitgaat dat hij op de toppen van zijn kunnen zit en er alles aan doet om te bewijzen dat hij de snelste én de beste is van allen in zijn vak. Met een knipoog naar het circus geeft hij echter geen moment de controle prijs over wat hij als showman heeft mee te delen. Dat is een symfonie van stijlen die samenkomen in een soort vertelling. Klok zet daarin de tijd stil en terug, droomt met open ogen en slaagt er in om circus en magie onder één noemer te plaatsen. Terecht eist hij zelf de klapper van de finale op, voordat 25medewerkers, diva’s, dansers en circusartiesten, de ovaties in ontvangst mogen nemen.
Wat je weet is dat het bij het oeroude goochelen en het ultra moderne illusionisme altijd draait om ’verschijnen’ en ’verdwijnen’. High! markeert méér, omdat verbijsterende effecten en subtiele, tere microtrucs met precisie en goede smaak zijn gerangschikt in een boeket van nummers, formidabele internationale circusacts en bizarre effecten die een perfecte balans garanderen.
Het kan niet missen. Dit is de triomfen tevens de climax van het avontuur waar Hans Klok meer dan 25 jaar aan heeft gewerkt. Hij is een merk geworden. Beter is er niet.
Hij praat daar graag over… Ook op het toneel. Wat niet eens nodig is, want het drukt het razende tempo, hoewel het de aandoenlijke charme uitstraalt van de ’gewone jongen’ die hij overtuigend gebleven is. En toch gaat hij verheerlijkt over de top, entert voor de imponerende setting een vervaarlijk pratenschip, suggereert een historische filmstudio en enscèneert de Gouden Eeuw. Best handig, want de schittering van de kostuums van de musical Rembrandt uit 2006 past desgewenst ook in dit fascinerende plaatje van allure en betovering.
Hans Klok presenteert hetmet ironie en het verontschuldigende gebaar van ’vraag niet hoe het kan.’
Wat hij met speelkaarten, een koker en de fles van opa doet, is weergaloos en tegelijk verschrikkelijk geraffineerd, want hij verschaft daarmee elegant ruimte aan vijf grote circusnummers die stuk voor stuk onvoorstelbaar goed zijn.Wereldniveau.
Zo’n selectie kun je de producenten van Stardust International uit Den Haag gerust overlaten.
Verbluffend.