Toekomstmakers komen samen in Martiniplaza

Toekomstmakers komen samen in Martiniplaza

Promotiedagen 2025

11 november 2025 – Op dinsdag 4 en woensdag 5 november kwamen ondernemers, kennisinstellingen en overheden bijeen in Martiniplaza voor de Promotiedagen 2025. Twee dagen vol inspiratie, innovatie en (nieuwe) connecties. Van kunstmatige intelligentie en digitale veiligheid tot circulair ondernemen en talentontwikkeling: samen zetten we stappen vooruit in Noord-Nederland.

Het thema van dit jaar was Toekomstmakers. “We wilden laten zien wat voor mooie innovatieve ontwikkelingen er zijn in Noord-Nederland,” vertelt organisator Michel Elzinga. “En tegelijkertijd ondernemers laten zien wat deze ontwikkelingen betekenen voor hun eigen bedrijf.”

AI-Fabriek in Groningen 

Een veelbesproken onderwerp tijdens de Promotiedagen waren de plannen voor de AI-fabriek in de voormalige tabaksfabriek van Niemeyer. Dit toekomstige kennis- en expertisecentrum, dat zal worden uitgerust met een supercomputer die sneller rekent dan alle smartphones in het Noorden bij elkaar, moet in de komende jaren een belangrijke impuls geven aan innovatie, bedrijvigheid en talentontwikkeling in de regio.

Tijdens het panel AI-Noordzaken bespraken prof. dr. Ronald Stolk (adviseur voor IT-samenwerkingen), Luca Jhapsie (medeoprichter Turnnext) en Danny Mulder (business developer, Rabobank) wat de impact van deze ontwikkeling is op Noord-Nederland en op welke manieren ondernemers Artificial Intelligence kunnen inzetten om hun bedrijf te optimaliseren. Volgens prof. dr. Ronald Stolk is het daarbij essentieel dat Europa zelf de regie houdt: “Het is van belang dat we niet achterblijven op China en Amerika, maar onze eigen regie houden.”

Van dancefloor tot skyline: Duncan Stutterheim

Een bijzondere gast op het Toekomstmakerspodium was Duncan Stutterheim, oprichter van ID&T en pionier in de dancewereld. Hij vertelde over zijn transitie van dancepionier naar stadsbouwer, met projecten zoals de A’DAM Toren, de Westergasfabriek en de Makerstoren in Amsterdam. Over zijn ondernemerschap zei hij: “Je moet visie en lef hebben.”

Naast Stutterheim waren er tijdens de Promotiedagen nog veel meer inspirerende sprekers en sessies. Verspreid over twee dagen deelden ondernemers, vernieuwers en toekomstmakers hun visie op de toekomst van Noord-Nederland.

Samenwerking 

De samenwerking tussen Martiniplaza en de organisatie van de Promotiedagen verloopt al jaren soepel. “We zijn inmiddels heel goed op elkaar ingespeeld,” zegt Michel Elzinga. “We hebben aan een half woord genoeg en werken er samen hard aan om iets moois neer te zetten.”

Voor Elzinga zelf ligt het hoogtepunt ieder jaar in het moment dat alles samenkomt: “Je werkt er lang naartoe, bedenkt dingen, werkt samen met veel partijen om iets moois neer te zetten – en dan is het zover. Dat moment waarop je kunt rondlopen in je eigen ‘creatie’, met veel publiek en een geweldige sfeer, dat is fantastisch!”

Als Martiniplaza bedanken we alle partners, deelnemers, sprekers en bezoekers die samen van de Promotiedagen 2025 zo’n succes hebben gemaakt!

 

Aftermovie Promotiedagen 2025

Ook een beurs organiseren bij Martiniplaza?

Wij helpen graag! Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier en ervaar zelf de veelzijdigheid van onze evenementenlocatie. 

Ook een beurs organiseren bij Martiniplaza?
Ook een beurs organiseren bij Martiniplaza?

Contactformulier